הקצפת חלב
ההבדל בין קצף חלב מקיטור עם מיקרו בועות להקצפת חלב בשיטות אחרות

שמקציפים חלב ניתן להבדיל בין 2 סוגי "קצף חלב"

  • חלב מוקצף עם בועות יחסית גדולות. באנגלית Foamed or Frothed milk,
  • חלב מוקרם, באנגלית Steamed milk.
כאשר מתנסים בהכנת קפה, רוצים לא פעם לעשות את אותו ציור מיוחד על משקאות הקפוצ'ינו כמו בבית הקפה האהוב שלנו. ישנן שתי דרכים עיקריות כדי להקציף את החלב עבור משקאות אלה. אפשר להקציף בעזרת קיטור למיקרו בועות ולקבל הקצפה חלקה הנראת כמו קרם (חלב מוקרם) ואפשר להקציף לקצף קשה עם בועות גדולות. וכמו כל דבר אחר בעולם הקפה, יהיו טיעונים ודעות שונות מהי הדרך הנכונה להקציף חלב.
במאמר אזה נסה להציג ראש בראש את ההשוואה: חלב מוקצף קיטור, מול חלב מוקצף מכשירים. מה ההבדל? איזה יותר טוב? ואיך מבדילים בין המושגים.
 
חלב מתמזג היטב עם קפה. החלב מציע שכבת טעם מורכבת נוספת שמשלימה את הטעמים הטבעיים של הקפה. כאשר מוסיפים לקפה את קצף החלב, מקבלים פרופיל טעם עמוק ומורכב המדגיש את טעם הקרמל, ניחוח הפרחים הטבעיים עם רמז של קפה קלוי.
הסיבה לשינוי הטעם הוא בגלל ההרכב הכימי של החלב. חלב מורכב מסוכרים, שומנים וחלבונים. שלושת המרכיבים הללו עוזרים לפתח את המרקם והטעם שאנו אוהבים בחלב ובמשקאות הקפה שלנו.
אחת התופעות הידועות ביותר היא שהחלב המוקצף יותר מתוק מחלב רגיל. הסיבה היא, שכאשר מחממים את החלב, הסוכר שבו מתפרק ומתקרמל והופך את החלב למתקתק.
בתהליך ההקצפה, החלבונים עוזרים לשמור את בועות האוויר בחלב, כדי לתת לחלב גוף אוורירי מצד אחד, והשומנים שנמסים בתהליך מיצרים מראה חלק וקטיפתי מצד שני…
ככול שיש אנשים המשוכנעים שחלב יכול לשפר את טעם הקפה, יש אחרים שטוענים שהוספת חלב או סוכר לקפה יהפוך אותו ל-"משעמם" ויהרוס את עולם הטעמים הטבעיים בקפה.
מכיוון שהניחוחות והטעמים הטבעיים של קפה הם כה עדינים, המורכבות עם החלב יכולה לעתים קרובות לדלל את המשקה ולהשתלט על כל מה שמייחד את הקפה האיכותי.
הכל תלוי בכם! אישית, אני מעדיף אספרסו בלי חלב ב-9 מתוך 10 פעמים ...
אז בואו ונבחן ראש בראש: חלב מוקצף ממכשיר אחר (חלב מוקצף) לעומת חלב המוקצף במכונת אספרסו בעזרת קיטור (חלב מוקרם).
קצף חלב ממכשיר אחר. (חלב מוקצף - Foamed milk or Frothed milk)
כללית, קצף Foamed הוא קצף עם בועות גדולות הנוצר בדרך כלל כתוצאה של ערבוב מהיר של חלב חם כדי להחדיר לתוכו בועות אוויר ולנפח אותו.
(אפשר להכין גם קצף כזה עם קיטור, במכונת אספרסו, ע"י הוצאת הקיטור קרוב מאד לשפת החלב מה שייצר בועות גדולות)

התנועה המהירה של החלב תגרום להפרדה של החלב לשתי שכבות. אחת של חלב, והשניה של קצף סמיך. כשמוזגים את האספרסו לתוך החלב המוקצף נוצרות בדרך כלל 3 שכבות.
התנועה המהירה יכולה להיגרם ע"י קפיץ מסתובב, או ע"י הנעה של רשת לתוך ומחוץ לחלב.
ישנם מכשירים המחממים את החלב תוך כדי הקצפתו.
חלב מוקצף אידיאלי למי שאוהב "לאכול" את הקצף מהקפוצ'ינו כשמסיימים לשתות 

מקציף חלב חשמלי

אותו. הקצף שנוצר צף על גבי החלב ונשאר בדרך כלל עד שמסיימים את המשקה. כאשר לוגמים מהמשקה מקבלים תחושת פה מעניינת, תערובת של חלב, קפה וקצף, שבה חשים את השכבות השונות שנוצרו בהפרדה.
חלב מוקצף אינו דורש כלים יקרים או מסובכים. יש מכשירים קטנים עם קפיץ שמסתובבים מהר בתוך החלב ויוצרים שכבת קצף סמיכה. אפשר אפילו להקציף חלב בלי כל כלי, רק עם צנצנת.
יש מספר רב של שיטות להקציף חלב.

להלן סרט וידאו המציג את שיטות הקצפת חלב

הקצפת חלב

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום