האם שאריות הקפה טובות לדישון?

רבות דובר על כך ששאריות הקפה טובות לדישון הקרקע בגינות והתכונות החיוביות בשאריות עוזרות לצמחים להתפתח. האם כך הוא?

אנסה לענות לשאלה זו בצורה יותר מפורטת.

חנקן הוא יסוד מרכזי בחיי הצמחים והוא מהווה כ 2% מכלל החומר היבש בצמח, בנוסף לכך, בניגוד ליתר היסודות בצמחים החנקן נשטף בקלות יחסית בקרקע.

תפקידי החנקן בצמחים מרובים אך החשובים הם החנקן נמצא בחומצות האמינו, שבונות את החלבונים. שבלעדיהם אין אפשרות לצמחים להתפתח. ובנוסף, חנקן הוא מרכיב חשוב בכלורופיל שמפעיל את הפוטוסינתזה שבעזרתה מקבלים הצמחים אנרגיה מהשמש וסופגים פחמן מהאטמוספירה. במילים אחרות, צמחים זקוקים לחנקן ובכמות גדולה על מנת להתקיים.

הבעיה הגדולה חנקן הוא גז ובצורתו הטבעית הוא אינו זמין ישירות לצמחים. רוב האדמה אינה מכילה את אבות המזון החיוניים הדרושים לצמיחת צמחים מיטבית. כמו כן, כאשר צמחים גדלים, הם סופגים חומרים מזינים מהאדמה, ובסופו של דבר משאירים אותה מדולדלת.

כדי לגדל צמחים חייבים להוסיף חנקן בצורה כלשהי. הדרך הטובה ביותר היא בעזרת חנקות.

חנקן וחנקות הם שני תרכובות שונות לחלוטין, למרות ששמן דומה. בעוד שחנקן הוא גז וכפי שכתבתי למעלה הוא לא זמין לצמחים הרי חנקות שזו תרכובת כימית (NO₃) המכילה את יון החנקן והיא נספגת ישירות מהקרקע על ידי השורשים ובצורה זו הצמחים מקבלים את "מנת" החנקן שלהם.

שאריות קפה, למשל העוגיות ממכונת האספרסו, מכילות מספר מינרלים מרכזיים לגידול צמחים כגון: חנקן, סידן, אשלגן, ברזל, זרחן, מגנזיום וכרום והם עשויים גם לסייע בספיגת מתכות כבדות שעלולות לזהם את האדמה.

ועוד טענה ששמעתי, ששאריות קפה עוזרים למשוך תולעים, שהן נהדרות לגינה.

בסדר, אז שאריות קפה מעולות לגידול צמחים? לא תמיד.

צמחים, במיוחד סוגים מסוימים, יסבלו מעודף חנקן. אם מדובר בגינה מסודרת המקבלת דישון באופן קבוע, לא בטוח ששאריות הקפה לא יגרמו לעודף חנקן.

באופן כללי צמחים שזקוקים לחנקות הם צמחים עם עלים, קטניות ועוד למשל: תרד, חסה, קייל, מנגולד, שעועית, אפונה, כרוב, ברוקולי, תירס.

יש גם צמחים שעוזרים להפחית עודפי חנקות באדמה (תלוי בסוג הקרקע) על ידי קליטתם ביעילות למשל: צמחים בעלי שורשים עמוקים, צמחים רב שנתיים

וחשוב להבין שחלק מהצמחים שציינתי למעלה, כצמחים שזקוקים להרבה חנקות, הם גם רגישים לעודף חנקות. עודף חנקות באדמה יכול להשפיע לרעה עליהם ולעכב את גדילתם למשל: תרד, חסה, מנגולד ירקות שורש. וגם סלק, וגזר שהם בדרך כלל צוברים פחות חנקות מאשר עלים ירוקים, עדיין רמות מוגזמות יכולות להקשות על הצמיחה.

אז מה כן? אם יש לכם גינה קטנה או עציצים, שאתם משקים באופן תדיר ולא משתמשים בדשנים, בהחלט כדאי להשתמש בשאריות קפה לדישון.

עדיין מומלץ להבחין אם הדישון עזר לצמחיה או לא. מניסיון שלי, דישון בעזרת שאריות קפה שיפר את פריחת התבלינים אצלי בגינה.

 כדי להשתמש בשאריות הקפה כדשן, פוררו את עוגיות הקפה ופזרו את השאריות על האדמה המקיפה את הצמחים.

הערה: רמות החנקן עשויות להשתנות באופן משמעותי בהתאם לגורמים כמו תנאי הקרקע, שיטות דישון ומזג האוויר. תמיד מומלץ לבדוק את הצמחיה ולעקוב אחר ההתפתחות כדי למזער את הצטברות החנקה.

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום