מחקרים כלליים בנושא קפה ובריאות

מחקר נוסף מוכיח - קפה מקטין את הסיכון לחלות במחלות לב, כלי דם וסרטן ובאופן כללי הקטנת התמותה.
במחקר שפורסם ב-31 לדצמבר 2020 באיטליה, לקחו 20,487 גברים ונשים, שהיו בני 35–94 בתחילת המחקר בשנים 2005–2010. אנשים שהיו בריאים ממחלות לב וכלי דם וסרטן, ועקבו אחר חציון של 8.3 שנים. צריכת הקפה הייתה סטנדרטית לפי גודל אספרסו איטלקי של 30 מ"ל.
התוצאה:
מסתבר שצריכה מתונה של 3-4 כוסות אספרסו איטלקי קשורה לסיכונים נמוכים יותר מכל הסיבות, ובמיוחד לתמותת ממחלות לב, כלי דם וסרטן וככל הנראה יש קשר בין צריכת קפה להקטנת התמותה מכל הסיבות.
https://academic.oup.com/jn/advance-article-abstract/doi/10.1093/jn/nxaa365/6056516?redirectedFrom=fulltext.
--------------------------------------------------------------------------------------------

במחקר שבוצע בארה"ב, הוכללו 185,000 משתתפים ממוצאים אתניים שונים. צריכת הקפה עם או ללא קפאין תועדה כ: העדר צריכה, צריכה של 1-3 כוסות בחודש, צריכת 1-6 כוסות בשבוע, 1 כוס ביום, 2-3 כוסות ביום, ו 4 כוסות ומעלה ביום. לאחר התאמה לעישון ולערפלנים אחרים, נמצא כי עליה בצריכת הקפה נקשרה בתמותה כללית נמוכה יותר, כמו גם לתמותה נמוכה יותר כתוצאה ממחלת ריאות כרונית, שבץ, סכרת, ומחלות כליה. ממצא זה התקיים במעשנים כמו גם בלא מעשנים וללא קשר למוצא האתני. קשר זה התקיים גם בקבוצות של מטופלים צעירים יותר, גברים, לבנים, צרכני אלכוהול ובעלי פחות מחלות רקע. השפעת צריכה הקפה על התמותה חלה הן בצריכת קפה עם קפאין והן בצריכת קפה נטול קפאין.

------------------------------------------------------------------------------------------------
מחקר שבוצע באירופה כלל יותר מ 450,000 משתתפים מ 10 מדינות שונות אשר היו במעקב למשך יותר מ 16 שנה. גם במקרה זה צריכת הקפה הגדולה ביותר נקשרה עם ירידה בתמותה, וזאת ללא קשר לנוכחות קפאין במשקה. מחקר זה הצביע על ירידה בתמותה, ובפרט במטופלים עם מחלת כבד, גם בנוכחות שחמת הכבד או hepatocellular carcinoma. עבור משתתפים שאינם מעשנים, נראה כי צריכת קפה היתה קשורה בירידה בתמותה מסרטן, מחלות כלי דם, מחלות GI ומחלות של מערכת הנשימה.
מחקרים אחרים הראו אפקט חיובי של קפה על מטופלים עם מחלת פרקינסון, סכרת, שבץ, מחלות כיס מרה ומחלות כבד.
מחקרים קודמים קשרו בין צריכת קפה וסיכון נמוך יותר לסרטן הכבד, אורופרינקס, מעי גס, ערמונית, רחם ומלנומה. הקשר של סרטן ריאות עם צריכת קפה הינו שנוי במחלוקת ונסתר בין מספר מחקרים.
רמת האנזימים aminotransferase, gamma-glutamyltransferase נמצאה נמוכה יותר במטופלים עם צריכת קפה מוגברת, גם בנוכחות צריכת אלכוהול. לא ברור אם לתופעה זו קשר לשכיחות הנמוכה יותר של מחלות כבד בקרב צרכני קפה. במחקר שבוצע בארה"ב נצפתה ירידה בתמותה בחולי כבד: צריכת 4 כוסות קפה ומעלה ביום הראתה קשר עם ירידה של 71% בתמותה.
חולי שחמת הכבד או פיברוזיס כבדי גם הראו ירידה בקצב התקדמות המחלה בקרב צרכני קפה "כבדים". התופעה לא יוחסה לקפאין לכשעצמו מכיוון שהיא נשמרה גם במטופלים אשר שתו קפה נטול קפאין.
במחקר רוחבי שנעשה בהולנד, נבדקו מטופלים א-סימפטומטים ע"י סונר להימצאות כבד שומני ופיברוזיס כבדי. צריכת 3 כוסות ומעלה של קפה או תה צמחי נקשר עם סיכון נמוך יותר לפתח פיברוזיס כבדי בקרב מטופלים עם כבד שומני, אם כי לא נקשרה עם שכיחות נמוכה יותר של כבד שומני. אחד מהתופעות הקשורות ב NAFLD היא התסמונת המטבולית.מטה אנליזה שהתפרסמה לאחרונה מציעה קשר בין צריכת קפה לבין ירידה בשכיחות של התסמונת המטבולית.

--------------------------------------------------------------------
מספר מאמרי סקירה ומטה אנליזות הראו קשר בין צריכת קפה לבין סיכון נמוך יותר ל hepatocellular carcinoma, במטופלים עם וללא מחלת כבד קודמת, כאשר קיים קשר מנה/תגובה (dose/response). לא ברור אם האפקט של קפה עם קפאין וללא קפאין זהה. מרכיבים אחרים הקיימים בשני סוגי הקפה עשויים להיות קשורים באפקט החיובי של הקפה על רמות ביומרקרים דלקתיים בגוף כגון – IL-6, IL-18, CRP.
לסיכום, קיימות עדויות בדבר הקשר בין צריכת קפה וסיכון נמוך יותר להתפתחות פיברוזיס, בפרט במטופלים עם כבד שומני. עדויות אלה מצטרפות למחקרים המצביעים על קשר בין צריכת קפה וירידה בתמותה.

הערת המערכת: עדיין נותרו שאלות רבות ללא מענה כגון – מהו המנגנון, האם מדובר בקפאין או מרכיבים אחרים, והאם ערפלנים לא ידועים במחקרים התצפיתיים מסיטים את המסקנה מהגורם האמיתי. עם זאת, המספר הרב של מחקרים המצביעים על קשר חיובי של קפה לבריאות מראה כי צריכה גבוהה של קפה ככל הנראה אינה מזיקה, ויתכן אף כי מועילה.
========================================================
פורסם בפארמהליין- מגזין מקצועי לרוקחים ב-2016
קפה עשוי למנוע עייפות של העיניים הקשורה לפעילות גופנית.
ידוע כי פעילות גופנית נמרצת מפחיתה את יכולתה של מערכת העצבים המרכזית לייצר פעילות שרירית, וכתוצאה מתקבל המצב המכונה "עייפות מרכזית".
דיווש מאומץ לדוגמא עשוי לגרום לעייפות מרכזית של שרירי הרגליים כמו גם של מערכות מוטוריות אחרות כגון שרירי העיניים.
במחקר השתתפו 11 רוכבי אופניים מאומנים שדיוושו במשך 3 שעות.
חלק מהנבדקים צרכו קפאין במהלך הדיווש במינון שווה ערך לשתי כוסות קפה – בעוד שהשאר צרכו משקאות ללא קפאין (פלסבו).
החוקרים הסבירו כי הקפאין מעורר את פעילותם של נוירוטרנסמיטורים – כימיקלים המקשרים בין תאי המוח – וציינו כי מחקרים קודמים הדגימו כיצד פגיעה בפעילותם של אותם נוירוטרנסמיטורים עשויה להיות אחראית לאותה עייפות מרכזית.
לאחר תום הדיווש נבדקו תנועות העיניים ונמצא כי הפעילות המאומצת גרמה לחוסר יציבות של הפעילות הנוירוטרנסמיטורית וכתוצאה לירידה ב- rapid eye movements.
======================================================

במחקר שאסף נתונים מכ-10,000 נבדקים מצפון הארץ נמצא, כי צריכת קפה הביאה לירידה של 26% בסיכון לפתח סרטן של המעי הגס והחלחולת; צריכה מוגברת של קפה הורידה עוד יותר את הסיכון.
ידוע כי קפה מכיל מספר חומרים בעלי פעילות ביולוגית, אשר נמצאו כבעלי השפעה על הפיזיולוגיה של המעי. אף על פי שהצטברו מספר מחקרים שהראו כי קפה הוא גורם מגן מפני התפתחות סרטן המעי הגס והחלחולת (colorectal cancer), הראיות עדיין אינן חד-משמעיות.
מחקר ישראלי שנערך בארץ ושפורסם בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, בדק אם יש קשר בין צריכת קפה לשיעורי ההיארעות של סרטן זה.
העבודה התבססה על נתונים שנאספו במחקר Molecular Epidemiology of Colorectal Cancerי(MECC), שכלל מטופלים מצפון ישראל, והיה פרי שיתוף פעולה של פרופ' גד רנרט מהטכניון, "שירותי בריאות כללית" וחוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה, ארה"ב.
מדובר במחקר מבוסס-אוכלוסיה מסוג מקרה-ביקורת, שכלל 5,145 מקרים ו-4,097 בקבוצת הביקורת. פרט לקשר בין צריכת קפה והיארעות מקרי סרטן, בוצע ריבוד לפי סוג הקפה, מיקום הגידול, וקבוצה אתנית (יהודים אשכנזים, יהודים ספרדים וערבים). איסוף המידע נעשה בעזרת ראיונות אישיים, ומידע מרשומות רפואיות.
צריכת קפה היתה קשורה בירידה של 26% בסיכון לפתח סרטן המעי הגס והחלחולת (יחס סיכוי [OR; שותי קפה בהשוואה ללא-שותים] 0.74; 95% רווח סמך 0.64-0.86; P < 0.001). קשר דומה נצפה גם בקרב צרכנים של קפה נטול-קפאין בלבד (0.82; 0.68-0.99; P = 0.04) וקפה שחור (0.82; 0.71-0.94; P = 0.004).
יתרה מכך, צריכת קפה גבוהה יותר היתה קשורה לירידה בסיכון לסרטן. בהשוואה לצריכה של פחות ממנת קפה אחת ליום, צריכה של בין 1 ל-2 מנות ליום (0.78; 0.68-0.90; P < 0.001), בין 2 ל-2.5 מנות ליום (0.59; 0.51-0.68; P < 0.00), ולמעלה מ-2.5 מנות ליום (0.46; 0.39-0.54; P < 0.001) היו קשורות לסיכון מופחת אף יותר לפתח סרטן, וקשר זה היה מובהק הן עבור סרטן המעי הגס והן עבור סרטן החלחולת.
מחקר זה מצטרף לגוף הולך וגדל של ראיות מהשנים האחרונות, המראות קשר הפוך בין צריכת קפה לבין סרטן המעי הגס והחלחולת, כמו גם לסרטנים אחרים של מערכת העיכול.
מקור:
Schmit, Stephanie L., et al. "Coffee Consumption and the Risk of Colorectal Cancer." Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention 25.4 (2016): 634-639; Doi: 10.1158/1055-9965.EPI-15-092

======================================================
כמה קפה הוא בריא? הממצאים האחרונים
======================================================
מסקירה אירופאית חדשה מטעם ה-EFSA (European Food Safety Authority) להערכת הבטיחות של צריכת קפאין, עולה כי שתיית עד חמש כוסות אספרסו ביום, או המקביל לכך, אינה כרוכה בכל סיכון באוכלוסיה הכללית.
המחקר נערך לאחר שמספר מדינות הביעו חשש מפני ההשפעות הבריאותיות של קפאין על הלב ומערכת העצבים המרכזית, וכן סיכונים אפשריים לעובר.
מהסקירה של הסוכנות עולה כי צריכת עד 400 מיליגרם קפאין ביום אינה מהווה סיכון בטיחותי במבוגרים שאינם בהיריון, אם כי בנשים הרות מומלצת מגבלה של 200 מ"ג ביום להגנה על העובר.
מגבלה זו היא די נדיבה, כאשר מבוגרים באירופה בגילאי 18-65 שנים צורכים בממוצע 37-319 מ"ג קפאין ביום. כוס אספרסו אחת מכילה כ-80 מ"ג קפאין, בדומה לפחית סטנדרטית של משקה אנרגיה דוגמת רד-בול, כאשר בתה שחור כ-50 מ"ג קפאין ובפחית קולה כ-40 מ"ג.

חזרה

מחקרים כלליים בנושא קפה ובריאות

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום