מכשיר וואקום coffee siphon
הכנת קפה במכשיר הוואקום (סיפון בלשון העם) היא ללא ספק הגזעית והמרתקת ביותר. הקפה לא רק יוצא צלול ונקי, אלא שבגלל שיטת החליטה המים מתקרבים לטמפרטורת החליטה האידיאלית - בין 88 ל-92 מעלות.
מספר חברות וביניהן סטרבאק הצליחו להתגבר על מרבית החסרונות שהיו למכשיר, ופיתחו מכשיר וואקום חשמלי, חצי אוטומטי, שהופך ליותר ויותר פופולארי.

ההיסטוריה של מכשיר הוואקום

האזכור הראשון בספרות הפטנטים של מכונה המבוססת על וואקום להכנת קפה, נרשמה בשנת 1830  בברלין. השיטה לא צלחה והפטנט נזנח. בשנת 1838, נרשם פטנט דומה על ידי ריצ'רד פראנץ, אך גם שיטתו לא נכנסה לשוק.

רק בשנת 1842, רשמה אישה צרפתיה בשם מריה פאני (Maria Fanny), או כפי שהיא כינתה את עצמה - מאדאם ואסיה  (Mme. Vassieux) פטנט על מכשיר וואקום להכנת קפה. היא החלה לייצרו מיד לאחר רישום הפטנט וזכתה להצלחה מסחרית. מסיבה זו היא נחשבת ל"ממציאה" של שיטת הוואקום.

מכשיר הוואקום יוצר בתחילה מחומרים שונים, כמו מתכת וזכוכית, אך כיום חברות רבות בעולם מייצרות מכשירי וואקום מפיירקס.

איך עובד מכשיר הוואקום?

קיימים סוגים רבים של מכשירי וואקום, ועיקרון פעולתם דומה. המכשיר בנוי מ-2 מכלים המחוברים בצינור. האחד הוא "מכל המים", שלתוכו מכניסים מים קרים (וממנו מוזגים לבסוף את הקפה), והשני "מכל הקפה", שלתוכו מכניסים קפה טחון גס.
"מכל המים" נאטם ע"י מכסה שהיציאה היחידה ממנו היא צינורית העוברת בין שנ
י המכלים, שצידה האחד במכל המים עד קרוב לתחתית, וצידה השני במכל הקפה הטחון, עד כס"מ מהתחתית וקצה זה מכוסה בפילטר (בעבר הפילטר היה עשוי מבד, והיום הוא עשוי מפלסטיק).


Stage 1 - מניחים את "מכל המים" על מקור חום
Stage 2 - המים מתחממים ומחממים את האוויר מעל פני המים. האוויר מתפשט ודוחף את המים החמים הקרובים לנקודת הרתיחה דרך הצינורית "למכל הקפה". המים החמים מתמזגים עם הקפה.
Stage 3 - התהליך נמשך עד "שמכל המים" מתרוקן. בשלב זה מכבים את מקור החום

Stage 4 - "מכל המים" המכיל ברובו אדי מים ואוויר חם, מתקרר, ונוצר בו וואקום. כתוצאה מכך נוצרת יניקה המושכת את נוזל הקפה המוכן "ממכל הקפה" דרך הצינורית חזרה "למכל המים". לפני שההקפה נכנס לצינורית הוא עובר את הפילטר ולכן הוא יוצא צלול ונקי.
Stage 5 - כל הקפה חזר למכל המים, ושאריות הקפה נותרו במיכל הקפה.

כל שנשאר זה לפרק את המכסה, להוציא את הצינורית למזוג ולהנות.

בשנים האחרונות מייצרים מכשירי וואקום משוכללים, שבהם המיכלים בנויים זה על על גבי זה והצינורית עוברת בקלות מהמכל העליון לתחתון.
יש מכשירים הפועלים על הגז, ויש מכשירים הפועלים על חשמל.
גם חברות מוכרות כמו בודום החלו לייצר מכשירים כאלו. ראו תמונה של מכשיר וואקום של חברת בודום.

להלן סרטון המראה את השימוש במכשיר בבית קפה ביפן.

 

יתרונות  - מופק קפה טוב, מלא ארומה, נקי וצלול
חסרונות (שבגללם איבד המכשיר מהפופולאריות שלו) -
  • התזמון חשוב מאוד ולכן יש לעמוד ליד האש בזמן הכנת הקפה. עבור חלק מהמשתמשים זה אינו חיסרון, אלא יתרון. תהליך הכנת הקפה בשיטה זו מרתק והמעקב אחר הכנת הקפה מהווה חלק מהטקס.
  • ניקוי המכשיר אינו פשוט, בגלל גודל המתקן וצורתו.
  • רוב מכשירי הוואקום עשויים מזכוכית, ונוטים להישבר.
סיפון וואקום

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום