קפה אורגני

בשנים האחרונות הפך הקפה האורגני לפופולרי מאוד, וחל גידול משמעותי בצריכה והוא כבר שווה למעל 50 מיליארד דולר בעולם.

יותר ויותר מותגי קפה מפרסמים את התערובות האורגניות שלהם. עם זאת, יש עדיין כמה תפיסות מוטעות לגבי מה באמת הופך קפה לאורגני, והאם כל מי שמפרסם שיש לו קפה אורגני הוא אכן כזה.

מהו קפה אורגני ומה הופך אותו לאורגני?

קפה אורגני הוא מונח המשמש לתיאור קפה שגדל, ועבר את כל שרשרת התהליכים ללא כימיקלים החל מגידול הקפה במטעים שלא עוברים שום ריסוס ובהמשך כל תהליך העיבוד נעשה ללא שימוש בחומרים כימיים למיניהם.

בנוסף לקפה אורגני יש גם תכונות חשובות אחרות שכדאי לדעת עליהן. אז אשתדל במאמר הזה להבהיר מספר נקודות שלדעתי אתם צריכים לדעת על קפה אורגני ואז תוכלו להחליט אם הוא מתאים לכם ואם אתם מוכנים להשקיע את תוספת המחיר כדי לרכוש אותו.

מדוע קפה אורגני הופך להיות כל כך פופולרי?

יכול להיות ששמתם לב שמדברים הרבה יותר על קפה אורגני ברשתות החברתיות ושקפה אורגני הופך למבוקש יותר בחנויות הקפה או באינטרנט, כאשר גם חברות קפה פופולריות קופצות על המגמה, אז מה גרם לכך?

הנה כמה סיבות חשובות לתנועת הקפה האורגני.

ישנן בעיות באופן ייצור הקפה הרגיל, הן כשמדובר בשיטות לא הוגנות בענף והן בפגיעה בסביבה.

בעיות אלו כוללות:

  1. השימוש בכימיקלים: הרבה מגדלים נוהגים להשתמש בכימיקלים. למשל ריסוס חומרי הדברה כדי לשפר את היבול או להוסיף כימיקלים בתהליך התסיסה בעיבוד הקפה כדי להקל על חילוץ פולי הקפה. ועוד.
  2. חוסר שקיפות: החברות לא מפרסמות את מקור פולי הקפה.
  3. היחס המחפיר לעובדים: זה כולל מגוון שיטות לא הוגנות, כמו עבודת ילדים, עבדות ואי תשלום הוגן לעובדי החווה.
  4. הרס יערות הגשם: כדי לייצר יותר קפה, מטעים מחליפים את היערות. זה גורם לזיהום סביבתי ומפחית את המגוון הביולוגי.
  5. הקטיף המסחרי: במטעים גדולים, כדי לחסוך כסף נוטים להשתמש במכונות קטיף הקוטפות את כל פרי הקפה בו זמנית. ומקבלים פרי קפה בשל ביחד עם פרי קפה שהבשיל מזמן והרקיב וביחד איתם פרי קפה ירוק בוסר שעדיין לא הבשיל. התוצאה איכות הקפה נמוכה.

בדרך כלל קפה אורגני שקיבל תעודה שהוא אכן אורגני, קיבל את התעודה לאחר שהמטעים עברו בדיקות מחמירות וניתן להניח שחלק מהבעיות לא .

כשאומרים "קפה אורגני" – יש לבחון 4 נושאים

אז השאלה היא מה באמת קפה אורגני עושה כדי לעשות שינויים חיוביים בתעשייה וכיצד ניתן להפיק תועלת מהתעודה שמגיעה ביחד עם שק הקפה. אז מה הם ארבעת העקרונות שבזכותם זכה הקפה האורגני בתעודה.

  1. הקפה גדל על אדמה שלא טופלה בחומרי הדברה כימיים או כימיקלים אסורים אחרים לפחות בשלוש השנים האחרונות.
  2. הדשנים המשמשים בחווה הם 100 אחוז אורגניים.
  3. יש הפרדה ברורה, כולל חיץ פיזי, בין המטעים המגדלים קפה רגיל לבין המטעים המגדלים קפה אורגניים. זאת כדי למנוע מהם לבוא במגע אחד עם השני.
  4. שיטות החקלאות במטע נבדקות ומאושרות שהם כוללות תוכנית מחזור יבולים בת קיימא (מערכת שהמגוון הביולוגי שלה ופוריותה נשמרים לאורך זמן). כל זה נעשה כדי להבטיח שהאדמה תשמר איכותית ותכיל רק חומרי הדברה טבעיים עבור צמחי הקפה.

בהתבסס על נקודות אלו, ברור שלקפה, שקיבל אישור על כך שהוא עומד בנקודות אלו, יש יתרונות רבים. אלו כוללים הבטחה לפחות כימיקלים בקפה וידע ברור מהיכן מגיע הקפה. מה שהופך את התחושה האישית של המשתמש שמדובר בקפה בריא יותר, שהגיע מאזור ששומר על מערכת אקולוגית בריאה יותר.

אז מה בעצם המשמעות בשטח לקבלת קפה אורגני?

כדי להבין טוב יותר מדוע קפה אורגני יכול להיות טוב יותר מקפה רגיל, אנסה להסביר את תהליך גידול הקפה האורגני.

תנאי גידול

קפה אורגני אינו עושה שימוש בכימיקלים סינתטיים או דשנים, ולכן נעשה שימוש בדשן אורגני כמו זבל עוף וקומפוסט במקום.

מחסור בכימיקלים הופך את הדברת מזיקים למעט מסובכת כשמדובר בחקלאות קפה אורגנית. חקלאים צריכים לעשות שימוש בשיטות חלופיות מכיוון שהם לא יכולים להשתמש בחומרי הדברה כימיים.

שיטות אלו כוללות מלכודות מכניות, החדרת טורפים ופיתוח בתי גידול לבעלי חיים שהם אויבים טבעיים של המזיקים.

כדאי לזכור שרוב זני הקפה אוהבים לגדול בתנאי צל, ולכן חשוב שיהיה להם צל של עצים אחרים וגדולים יותר. (שכמובן גם אותם לא מרססים בחומרי הדברה)

היתרון בכך מנקודת מבט אורגנית הוא שהעצים המספקים צל לצמחי הקפה מספקים חיפוי לאדמה גם עם עלי השלכת שלהם, וזה עוזר לשמר את הלחות של האדמה.

קטיף

רוב הקפה ייקטף ביד סלקטיבית, לכן חשוב שחקלאים אורגניים יבטיחו שהשקים שבהם הם משתמשים לאיסוף פולי הקפה לא מכילים עקבות של כימיקלים.

עיבוד

לא משנה אם משתמשים בעיבוד יבש או בעיבוד רטוב חשוב שהעיבוד יהיה חלק מהכנת הקפה האורגני, כלומר ללא שימוש בשום חומרים כימיים. בעוד שבעיבוד רטוב יש תהליך תסיסה, ולכן יש להקפיד שלא השתמשו במערכת גם לקפה רגיל (משתמשים בחומרים כימיים כדי לרכך את קליפת הפרי). לכן יש יתרון לשימוש בתהליך העיבוד היבש. גם משתמשים בו בפחות מים, וגם רוב הסיכוי שלא השתמשו בחומרים כימיים.

שינוע

קפה אורגני חייב להיות משונע בנפרד מקפה רגיל. יש להפריד את השקים ולארוז אותם במכולות נפרדות. או בשינוע במשאיות יש להפריד אותם בצורה ברורה עם שקי ניילון. גם במחסנים יש להפריד אותם על משטחים נפרדים עם סימון ברור.

קליית הקפה

למרות שהקפה האורגני מגיע עם תעודה, אנחנו חייבים לסמוך על קולה הקפה שלא נוספו כימיקלים או תוספים אחרים לפולים במהלך תהליך הקלייה, שכן הדבר יפגע באיכות הקפה וימנע ממנו להיות אורגני.

יתרונות וחסרונות של קפה אורגני

אמנם כבר נגענו ביתרונות שונים של קפה אורגני, אבל יש כמה אחרים שעלינו לקחת בחשבון כמו גם את החסרונות האפשריים. אחרי הכל, יש כמה מכשולים חשובים שמציגים את עצמם בייצור קפה אורגני.

חסרונות

  • קבלת תעודת הסמכה אורגנית זה תהליך יקר. העלויות הכרוכות בקבלת הסמכה כאורגני זה למעשה אחד המכשולים העיקריים העומדים בפני החקלאים. הם נדרשים לשלם על עלויות אלו, הכוללות בדיקה של הקפה, התהליכים, המטעים וכל מה שכרוך בכך (כולל עלויות לינה ונסיעות של הבודקים) ועלויות אלו חוזרות כל שנה. התוצאה היא שהרבה חקלאים מעדיפים לוותר על ההסמכה.
  • עלויות גידול קפה אורגני גדולות יותר. לא קל להרחיק מזיקים באופן טבעי. יש בהחלט נוחות הקשורה לשימוש בחומרי הדברה כימיים. כאשר חקלאים מגדלים קפה אורגני, עליהם לוודא שהם דואגים לבריאות הקרקע, ושיש להם מספיק צל במטעיםכדי להרתיע מחלות צמחים ומזיקים.
  • שיטות טבעיות לא תמיד מצליחות בכל הנוגע לטיפול במחלות צמחי קפה, כמו חלודה עלי קפה, הנגרמת על ידי פטרייה ועלולה להיות הרסנית לצמחים.
  • בסופו של דבר החקלאים מקבלים תפוקות נמוכות יותר של קפה אורגני בהשוואה לקפה לא אורגני.

יתרונות

  • אפשר להניח בצורה די טובה שהקפה האורגני לא מכיל כימיקליים
  • אמנם, בדרך כלל קפה אורגני נמכר במחיר גבוה בהשוואה לזני קפה לא אורגני. אך תוספת זו מקזזת עלויות הסמכה, ובנוסף, מבטיחה שהחקלאים ירוויחו יותר כסף עבור הקפה שלהם.
  • מניעת שימוש בכימיקלים המשמשים בחקלאות קפה מסורתית מפחיתה את ההשפעות השליליות שיכולות להיות לכימיקלים אלו על הסביבה, כגון במים ובאדמה. זה גם מונע מחקלאי קפה להיחשף לכימיקלים שעלולים להוביל למצבים בריאותיים שונים.

האם אפשר לסמוך על מותגי הקפה האורגני?

"שטיפה ירוקה" (Greenwashing) הוא מונח המשמש חברות מסוימות כאילו מדובר בקפה ירוק. שלמעשה הן מנסות לרמות את הצרכנים כאילו ההקפה הוא אורגני, כשבפועל הוא ממש לא!

זו הסיבה שכל כך חשוב להישאר מעודכן לגבי מותגים ולחפש מוצרים שמסמנים את כל התיבות הנכונות כדי שתוכלו להיות רגועים שמה שאתם צורכים הוא באמת קפה אורגני. עם זאת בחשבון, הנה כמה דברים שצריך לחפש במוצר קפה.

יש לוודא שהקפה מאושר אורגני. הקפה צריך להיות עם התווית האורגנית של USDA כך שהוא מבטיח שהוא באמת אורגני כפי שהוא מתיימר להיות.

שאלות קשורות:

מהו הקפה האורגני הטוב ביותר?

שאלה שלא נוכל לענות עליה, נוכל רק להמליץ על קפה אורגני שקיבל תעודה הסמכה.

מהי הסכנה בצריכת חומרי הדברה?

חומרי הדברה רעילים לבני אדם וגורמים למגוון בעיות בריאותיות, כגון אלו המשפיעות על מערכת העצבים, הלידה והחיסון. ויש גם מחקרים הטוענים שיש קשר גם לסרטן (מתוך ארגון הבריאות העולמי).

האם קפה אורגני בריא יותר?

למרות שאין הסכמה כללית לכך, ישנם מחקרים מספר הטוענים שקפה אורגני בריא יותר. נמצא כי פולי קפה אורגניים מכילים יותר תרכובות פנוליות ופלבונואידים מאשר פולי קפה לא אורגניים, מה שמגביר את התוכן התזונתי שלהם, כפי שדיווח מחקר ב-Beverages.

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום