חומצה אצטית - Acetic acid

הנוסחה הכימית: CH3COOH

חומצה אצטית Acetic acid או חומצת חומץ היא תרכובת אורגנית בעלת חשיבות רבה בביולוגיה ובעלת שימושים רבים לאדם, בעיקר בתעשיית המזון, בתעשייה הכימית וגם בענף הניקיון. כתוסף מזון החומצה מסומנת בקוד E260.

חומצה אצטית היא המרכיב העיקרי בחומץ, ולכן היא נקראת גם חומצת חומץ. החומצה מקנה לחומץ את טעמו וריחו האופייניים. חומרים אחרים כגון: חומצה טרטרית, וחומצה ציטרית, המצויים בחומץ בריכוזים נמוכים הם אלו היוצרים את הבדלי הטעם בין סוגי החומץ השונים. החומצה האצטית נמצאת במרכזם של תהליכים ותגובות רבות בעולם החי. מיקרואורגניזמים מסוימים מייצרים חומצה אצטית בתהליך תסיסה ישירה. חיידקים אחרים מתסיסים חומרים אחרים כגון אתנול או גלוקוז וממירים אותם לחומצה אצטית.

חומצת חומץ טהורה מתמצקת בטמפרטורה של 16.5°C  ומתקבלים גבישים שקופים דמויי קרח. בתוספת מים מתקבלים תערובת נוזלית שקופאת בטמפרטורה של 28.0°C-. 

כבר בעת העתיקה, היו ידועות התכונות של חומצה אצטית בחומץ הנוצר מחשיפת בירה או יין לאוויר. באותה תקופה שימש החומץ ביחד עם מתכות שונות ליצירת חומרי צבע למשל צבע לבן מתגובה עם עופרת וצבע ירוק מתגובה עם נחושת.

עד אחרי מלחמת העולם הראשונה רוב החומצה האצטית יוצרה מעץ. בהמשך יוצרה החומצה האצטיתבצורה סינתטית

ומה בקשר לקפה. חומצה אצטית נוצרת במהלך עיבוד הקפה ובתהליך הקלייה כאשר הסוכרוז מתפרק ומייצר חומצה אצטית שזה בעצם חומץ. חומץ בקפה נשמע לא טעים, אבל בכמויות הקטנות שנוצרות היא תורמת לכוס טעימה מעוגלת ונקייה, ובסופו של דבר היא מוסיפה מורכבות ונעימות על הלשון ומאפיינים של יין בספל הקפה.

חומצה אצטית

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום