המסחר בקפה בעולם

המסחר בקפה בעולם

עם כמות המוערכת ב 2.25 מיליארד כוסות ביום, קפה הוא בהחלט סחורה נחשקת ביותר. לכן, זה לא מפתיע שסחורה הנצרכת בשקיקה היא גם הסחורה השנייה לאחר הנפט הנסחרת ביותר בשוקי הסחורות.

חלק גדול מהקפה בעולם נמכר ל-4 הגדולות. שרוכשות מראש את הקפה שלהן (Nestle (NESN), Kraft (KHC), Procter & Gamble (PG) and Sara Lee (SLE).)

אפשר כמובן לקנות את המניות של חברות אלו אבל זו לא הכוונה "לסחור בקפה" 

כשכותבים באחד מאתרי המסחר בבורסה COFFEE מקבלים עשרות תשובות. מסתבר שיש המון שיטות לסחור בקפה.

בגדול המסחר בקפה מתחלק ל-2 חלקים.

שוק המסחר המזומן, מסחר ישיר. מסחר בקפה של היום. זהו המחיר שהקונה מוכן לשלם עבור קפה היום, באם הוא יסופק היום. במקרה זה המגדל מוכר את הקפה שלו ישירות לקונה ברגע שהוא גמר לעבד אותו. בדרך כלל מדובר בחקלאים מבוססים שחיכו עד שסיימו לקטוף ולעבד את הקפה בהנחה שהם יקבלו יותר במכירה במזומן.
ראו כאן - Coffee Cash Contract

מסחר עתידי, בו החקלאי מוכר את הקפה שלו מספר חודשים לפני הקטיף. הקפה העתידי נמכר בפועל לסוחרים המוכרים אותו בבורסה כמו כל מוצר אחר, נפט, סוכר, שמון וכו'.  לחקלאי משתלם בדרך כלל למכור את הקפה מראש. הוא גם מקבל כסף שעוזר לו בגידול הקפה והוא גם מבטיח מחיר.
במסחר עתידי יש עשרות אפשרויות קודם כל מהו התאריך הקובע, כלומר מתי הקפה ימסר לקונה. יש חוזים קדימה ומכיוון שכל הזמן נוספים חוזים, ניתן לסחור בחוזים לעוד חודש, 3 חודשים חצי שנה ועוד. 

מספר גורמים משפיעים על מחירי הקפה העתידי: תנאי מזג האוויר במדינות מגדלות הקפה הגדולות (בעיקר ברזיל, וייטנאם, קולומביה ואתיופיה), יציבות פוליטית באזורים אלה, התפרצויות מחלות, ומגמות צריכת קפה עולמיות.

מסחר עתידי מתנהל ב-3 בורסות שונות והוא למעשה מתנהל כמו מסחר על מניות עם מחיר ספקולטיבי משתנה. 

  • בורסת ICE בניו יורק סוחרת בערביקה שטופה
  • בורסת Liffe בלונדון סוחרת ברובוסטה
  • בורסת BM&F בסאו פאולו סוחרת ערביקה ברזילאית טבעית.

יש כמובן חברות בורסאיות בינלאומיות שסוחרות בהצלבה, כלומר הן מאפשרות ללקוח לקנות בבורסה בניו יורק רובוסטה אבל הם מנהלות את הקניה מול הבורסה בלונדון.

להלן טבלת השוואה בין הבורסות השונות

הבורסה

בורסת ניו יורק ICE

בורסת לונדון LIFFE

בורסת ברזיל BM&F

גודל של יחידה

37,500  פאונד (בערך 17 טון)

10 טון

100 שקים של 60 ק"ג

מחיר יחידה

סנטים / לפאונד

דולר / לטון

דולר / לשק של 60 ק"ג

המוצר

קפה ערביקה איכותי בעיבוד שטוף

קפה רובוסטה איכותי

קפה ברזיל ערביקה איכותי בעיבוד טבעי

 

כדי להסביר את המסחר נתאר את המסחר בבורסה הגדולה בורסת ניו יורק

 

שוק המסחר העתידי עוזר להעריך את מחיר הקפה שיסופק בעתיד. הוא משמש לרכישת "חוזה" היום ולהבטיח את משלוח הקפה בעתיד. ויותר חשוב מכך, שוק המסחר העתידי לקפה, כמו גם לסחורות אחרות, משמש להגן על הקונה בפני שינויים חריפים שחלים במהלך הזמן במיוחד בגלל הספקולציות בשוק הקפה. שיטת הגידור שייכת לעולם הבורסה ולא כאן המקום להסבירה. רק נציין שהיא מגינה על הקונה והמוכר בפני שינויים קיצוניים, סוג מסויים של "ביטוח")

מחיר הקפה בבורסה נקרא "C"

היחידה הקטנה ביותר (כמו מניה) שסוחרים בה היא "יחידה אחת" והכוונה היא lb37,500. גודל זה נלקח מהנחה שזה פחות או יותר התכולה של מכולה קטנה – כ-250 שקי קפה.

מחיר הקפה למסחר המזומן נקבע ע"י משקיעים וברוקרים מתכנסים באזור המסחר ("the pit") שבו נערך מכרז פתוח. הברוקרים מציעים מחיר לרכישה (bid) או מנגד ברוקרים אחרים מציעים קפה למכירה. התהליך נמשך עד שיש הסכמה על המחיר (נקרא “price discovery”)

מחיר הקפה נקבע בין השאר ע"י איכות הקפה, כשאיכות הקפה נמדדת ע"י כמות הפולים הלקויים (defects) במדגם של 300 גרם: מגדירים 5 דרגות איכות:

אתר נסד"ק
מחיר קפה עתידי
כל המחירים

  • מחיר הקפה בבורסה נקרא "C"
  • הקפה נסחר בסנט לפאונד. כשמחיר הקפה הוא 125 הכוונה שמחיר lb1 קפה הוא 125 סנטים או 1.25$.
  • בורסת ניו יורק נקראת NYCE - (New York Coffee Exchange)
  • אזור המסחר בבורסה מקרא "the pit"
  • כשסוחרים בקפה משתמשים בקוד קיצור המגדיר את מחיר הקפה העתידי. לדוגמא: כשמשתמשים בקוד KCU14@168 מתכוונים שמחיר הקפה העתידי בספטמבר הוא 168 סנט/פאונד. הסבר: KC –  מסמל את בורסת הקפה, U חודש ספטמבר (יש קוד לכל חודש מרץ=H, מאי=K, יולי=N), 14 השנה ו-168 המחיר.
  • המסחר מתקיים בימים שני–שישי (למעט חגים) בשעות 9:15- 13:32 שעון ארה"ב מזרח (EST)
  • חודשי המשלוח הם מרץ, מאי, יולי וספטמבר. זו הסיבה שהחודש הקרוב ביותר לחודש המשלוח הוא החודש המשמש לקביעת מחיר קפה המזומן.
  • היחידה הקטנה ביותר (כמו מניה) שסוחרים בה היא "יחידה אחת" והכוונה היא lb37,500. גודל זה נלקח מהנחה שזה פחות או יותר התכולה של מכולה – כ-250 שקי קפה.
  • מחיר הקפה למסחר המזומן נקבע ע"י משקיעים וברוקרים מתכנסים באזור המסחר ("the pit") שבו נערך מכרז פתוח. הברוקרים מציעים מחיר לרכישה (bid) או מנגד ברוקרים אחרים מציעים קפה למכירה. התהליך נמשך עד שיש הסכמה על המחיר (נקרא “price discovery”)
  • מחיר הקפה נקבע בין השאר ע"י איכות הקפה, כשאיכות הקפה נמדדת ע"י כמות הפולים הלקויים (defects) במדגם של 300 גרם: מגדירים 5 דרגות איכות:
    • דרגה 1 קפה ייחודי (Class 1 Specialty Coffee) –  אפס עד 5 פולים לקויים (defects)
    • דרגה 2 פרמיום (Premium Grade) –  6 עד 8 פולים לקויים.
    • דרגה 3 שער המרה (Exchange Grade) – 9 עד 23 פולים לקויים. דרגה זו משמשת כבסיס למסחר בבורסה ותמיד בעלי הקפה בעל הדרגות 1 ו-2 דורשים יותר ממחיר זה על הקפה שלהם, ולהיפך, הברוקרים דורשים הנחה על הדרגות 4 ו-5
    • דרגה 4 מתחת לסטנדרט (Below Standard Grade) 24 עד 86 פולים לקויים.
    • דרגה 5 מתחת לדרוג (Off Grade) מעל 86 פולים לקויים.
  • גם מדינת המקור (המדינה המשווקת את הקפה) משפיע על מחיר הקפה: (נתונים אלו משתנים עם השנים)
    • הקבוצה הראשונה המוגדרות כערך בסיס שמחיר הקפה שלהם הוא מחיר השוק. מדינות אלו הן: קוסטה ריקה, אל סלוודור, גואטמלה, קניה, מקסיקו, גינאה החדשה, ניקרגואה, פנמה, טנזניה, הונדורס, פרו ואוגנדה. 
    • קולומביה - עבור קפה מקולומביה, הנחשבת יוקרתית יותר, משלמים תוספת של 200 נקודות (2 סנט/פאונד יותר).
    • על קפה מבורונדי, רואנדה, ונצואלה והודו משלמים 100 נקודות פחות. (1 סנט/פאונד)
    •  על קפה מהרפובליקה הדומיניקנית ואקוודור משלמים 400 נקודות פחות.
    • על קפה מברזיל משלמים 900 נקודות פחות.
    • החל מחודש מאי 2016 על קפה מקולומביה משלמים 400 נקודות יותר ועל קפה מברזיל 600 נקודות פחות.
  • גם יעד האספקה משפיע על המחיר הקפה. אספקת קפה לניו יורק מתבצעת בערך הנקוב. אספקה למקומות אחרים יקרה יותר או זולה יותר תלוי במדינת המקור.
שוק המסחר העתידי: ניתוח שערי בורסת הקפה
הדרך הטובה ביותר כדי להסביר כיצד מתנהל המסחר בשוק הקפה העתידי, היא לתאר את התהליך בדוגמה:
נניח שאנו בחודש מאי ונניח שמחיר שוק הקפה "C" לאספקת ביולי עומד על 145 סנט/פאונד (cents/lb). עכשיו נניח שמגדל הקפה רוצה למכור היום, לברוקר קפה, 2 יחידות של קפה (כל יחידה 37,500 פאונד) מגואטמלה המדורג בדרגה 3 (Exchange Grade) שיסופק לניו יורק. המוכר מבקש 5 סנט/פאונד מעל מחיר הקפה, שמיועד בעצם לאחסון הקפה במהלך החודשים עד לאספקתו וכן לבטוח ההובלה. שני הצדדים מסכימים על 150 סנט/פאונד.
עכשיו נדמיין שהגענו לתחילת יולי – ויש לנו 2 תרחישים היפותטיים:
  1. תרחיש הברוקר השמח – המגדל המתוסכל: ממש ב-2 ליולי התרחשה סופת כפור בברזיל ומחיר הקפה קפץ והרקיע שחקים ל-200 סנט/פאונד בגלל הסכם הרכישה המוקדמת שנעשה בין במגדל לברוקר, המגדל חייב לספק את סחורתו ב-150 סנט/פאונד ולכן הוא בעצם מפסיד 37,500$ (הפסד של 50 סנט/פאונד ל-2 יחידות שהם 37,500X2=75,000 פאונד) לו היה מוכר את הקפה ביולי במזומן, בלי למכור אותו מכירה מוקדמת.
  2. תרחיש המגדל השמח – הברוקר המתוסכל: הסופה בסוף עברה על ברזיל מבלי לגרום נזקים ולהיפך, חל גידול משמעותי בכמות הקפה שמשווקת ברזיל שגרם למחיר הקפה לצנוח עד ל-110 סנט/פאונד. כמו קודם הברוקר חייב לשלם 150 סנט/פאונד ולמעשה הוא "הפסיד" בעיסקה 40 סנט/פאונד שהם 30,000$ לו הוא היה קונה את הקפה במזומן ביולי.
בכל מצב, מישהו מרוויח בגדול, ומישהו מפסיד בגדול. הסיכון הוא גדול לכל מי שפרנסתו מבוססת על שיטה זו. לכן, שוק הקפה העתידי יצר שיטה המגנה על המשתמשים בפני הפסדים. "גידור" (מהמילה גדר) מדובר במונח בורסאי שלא כאן המקום להסביר אותו אבל הרעיון הוא שהמגדל, המוכר את הקפה שלו רוכש בו זמנית כמות זהה של קפה ממישהו אחר.  כנ"ל הברוקר, שמוכר את "הקפה" שלו (זה שהוא רכש ויקבל רק ביולי). כך שכשמגיע יולי 2 הצדדים לא מפסידים.

כן זה קצת עקום אבל בפועל רק 1% של עסקאות עתידיות נעשות ונסגרות ללא הגנה.

לחצו כאן לקבל את מחיר הקפה העדכני

המסחר בקפה בעולם

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום