זן הגיישה - מהו, ואיך הוא הפך לזן המוביל בעולם

הסיפור של גיישה.

האם הייתם קונים ק"ג קפה קלוי ב-20 אלף שקל? סביר להניח שהתשובה היא לא, ואתם בטח שואלים את עצמכם, מי ההזוי שיקנה קפה במחיר כזה? אז הנה העובדה. בכל שנה נערכות בהרבה מדינות בעולם מכירה פומבית של הקפה הטוב ביותר Cup of Excellence. בפנמה המכירה הפומבית נקראת הטוב מפנמה "Best Of Panama" ובשנת 2022 נמכר הקפה שזכה במקום הראשון עם ציון 96.5 במחיר של $2,000.49 לפאונד אחד של קפה ירוק. בהמרה לשקלים, לק"ג, ואיבוד המשקל בקליה המחיר יהיה מעל 20 אלף ₪ לק"ג. רק לסיים הקפה היה כמובן מזן גיישה, והקונה הסיני קנה 100 פאונד ב-200 אלף דולר.

אנחנו מכירים היטב את 2 מיני עצי הקפה ערביקה ורובוסטה. ולכל מין מספר זנים שונים. כל זן מפיק קפה בטעמים שונים. זני הערביקה המוכרים והוותיקים הם טיפיקה ובורבון (לרשימת הזנים המלאה) אחד הזנים שתפסו תאוצה בשנים האחרונות, הוא זן הגיישה.

אז מהו קפה גיישה?

מקורו של זן הגיישה הוא ביער גורי גישה (Gori Gesha) באתיופיה ומשם הגיע שמו. (ואין שלו שום קשר ליפן) הוא מכונה לפעמים גשה או גיישה (Gesha or Geisha) ולפעמים גיישה פנמה. הזן התגלה לראשונה בשנות ה-30 ונשלח למחקר לתחנת המחקר Lyamungu בטנזניה. משם הוא נשלח בשנת 1953 למרכז למחקר והוראה חקלאי טרופי (CATIE) בקוסטה ריקה. שם הוא קודד בשם T2722. מרכז המחקר הפיץ אותו למגדלי קפה ברחבי מרכז אמריקה כולל פנמה בידיעה שזן הגיישה עמיד בפני "חלודת עלי הקפה". למרות היתרונות שלו, מגדלי הקפה לא אהבו את הגיישה. הם טענו שענפי הצמח שבירים ולא היו משוכנעים ביתרונות שלו. כתוצאה מכך החקלאים נמנעו מלגדל אותו.

הכל השתנה במהירות בשנת 2004, כאשר האחוזה אסיינדה לה איזמרלדה (Hacienda La Esmeralda) הביאה למכירה הפומבית "הטוב בפנמה"  את הקפה מזן הגיישה של מגדל הקפה ג'רמילו (Jaramillo). הקפה זכה במקום הראשון במחיר של $21 כאשר במקום השני הקפה זכה במחיר $2.3. השופטים נדהמו מפרופיל הטעמים הארומטי שלו, שלא היה דומה לשום קפה אחר ממרכז אמריקה שהם טעמו עד אותו היום.

הייטיב לתאר את זה אדמיני (Admini) מחברת הקפה הידועה סוויט מריאס (Sweet Marias) שהיו אחת מתוך 7 החברות שחלקו בקפה שזכה במקום הראשון. "זן הקפה גיישה הוא נדיר! ספל הקפה היוצא ממנו הוא פשוט יוצא מן הכלל. אופי הקפה המתקבל הוא לא רק ייחודי בקרב פנמה, הוא ייחודי בין כל סוגי הקפה של מרכז אמריקה. עם ארומטיות פרחוניות, בהירות פרח הדר טרי, גוף קליל, כוס צמחית ודבש. זה קפה שופע מאוד, תוסס ולא מתנשא." ההתלהבות הייתה בשיאה.

הזכיה הזו הייתה הטריגר ומאז הפכה הגיישה של פנמה לאחד מזני הקפה המבוקשים ביותר בעולם. כתוצאה מעודף ביקוש ומחסור בהיצע, פולי קפה גיישה פנמה הפכו להיות מהיקרים ביותר בעולם.

ולא רק זה, מאז ההצלחה  ב-2004, פנמה הפכה למקום פופולרי לתיירות קפה וקפה גיישה התפשט יותר ברחבי אמריקה הלטינית.

ההצלחה של פנמה עם קפה גיישה, גרמה "לקנאת חקלאים" ובמדינות אחרות במרכז ודרום אמריקה החלו לטפח את זן הגיישה.

הגדילה קולומביה, שהפעילה מכוני מחקר שעבדו בצמוד לחקלאים כדי לשפר ולשדרג את טעמי הקפה. על קפה גיישה מקולומביה אפשר לקרוא עוד בבלוג של צוק קפה.

חשוב לציין, לא רק זן הקפה משפיע על הטעם. גם שיטות העיבוד השונות משפיעות בצורה חזקה על הטעם. (ראו כאן). והיום יותר ויותר חקלאים עושים נסיונות לקבל טעמים ייחודיים בשיטות עיבוד שונות עם זן הגיישה.

 למה קפה גיישה כל כך יקר?

ברגע שטועמים פעם ראשונה מקפה גיישה, סביר להניח שתופתעו. לא, זה לא הקפה המריר שחלק מאיתנו רגילים אליו מדובר בהפתעה מוחלטת בפה.

פולי גיישה מבוקשים מאוד בעולם הקפה המיוחד מסיבה טובה. תהליך הגידול והעיבוד האינטנסיבי הנדרש להביא את דובדבני הקפה של זן הגיישה לשוק הם המניעים העיקריים של תג המחיר הגבוה של הזן. זו גם הסיבה שקפה גיישה נחשב לאחד מסוגי הקפה האקסקלוסיביים ביותר. ויש כאלו הבטוחים (גם אנחנו בין אלו) שזה אחד מזני הקפה הטובים ביותר במיוחד, כשמדובר בטעם. ולא תופתעו לדעת שהרבה מומחי קפה בטוחים שהוא הקפה הטוב בעולם.

מאז 2004 קפה גיישה זוכה במקום הראשון כמעט כל שנה במכרז "הטוב בפנמה" ומופיע לעתים קרובות באליפות העולם בבריסטה.

אנו ממליצים ליהנות מקפה זה רק כמקור יחיד ולא כתערובת. הטעמים העדינים והמורכבים שלו יהרסו ע"י כל קפה אחר.

אז שאלת המפתח - האם קפה גיישה שווה את זה?

לא בכל מקום ניתן להשיג קפה גיישה. יש מקומות בניו יורק שמגישים כוס קפה גיישה פחליטת פילטר 60V במחיר סביב $18, ושמעתי שיש מקום בדובאי שמגיש כוס קפה גיישה במחיר $68.

אם עדיין לא ניסיתם בעצמכם, אבל אתם סקרנים, ובצדק שווה או לא שווה להשקיע?.

חייבים לקחת בחשבון שמה שמעכב אנשים מלקנות קפה גיישה הוא, באופן לא מפתיע, תג המחיר הגבוה שלו.

אם המטרה העיקרית שלכם היא להנות מכוס קפה מהיר על הבוקר כדי להעניק לעצמכם את מנת הקפאין, אפשר לומר בביטחון שקפה גיישה בהחלט לא יהיה שווה את זה.

קודם כל יש לציין שתכולת הקפאין של פולי קפה גיישה נמוכה בכ-30% ממוצע פולי קפה ערביקה. כמו כן לשתות מהר ולא להנות. אז חבל על הכסף.

עם זאת, אם אתם מחפשים חווית קפה ומסע של טעמים אקזוטיים, ההשקעה בקפה זה תהיה כפי הנראה כדאית.

 וקצת נתונים:

  • גובה העץ - גבוה מהממוצע
  • צבע העלים - ירוק ברונזה
  • גודל פולים - בינוני, שווה לממוצע
  • תפוקת העץ - לא גבוהה, 2 מתוך 5
  • איכות פוטנצאילית בגובה רב - מקסימלית 5/5
  • גובה גידול אופטימלי - גבוה מומלץ מעל 1,400 מטר
גיישה

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום