קפה באיטליה

קפה באיטליה

אני לא אשכח את הקפה הראשון שלי באיטליה. זה היה בסביבות 1986, המשקה אספרסו לא היה מוכר לנו הוא עדיין לא הגיע לישראל (הגיע לראשונה בשנת 1995 ע"י שרה וקובי שמר שהקימו את ארקפה) נכנסנו לאיטליה עם זוג חברים ועצרנו בעיירה אודינה בצפון איטליה. נכנסנו לבית קפה וביקשנו קפה. הגישו לנו אספרסו. הסתכלנו אחד על השני כלא מבינים. מה זה המשקה הקטן הזה? כן באיטליה לא תמיד תקבל את מה שאה מתכוון אם לא תדע לבקש נכון.

באיטליה האוכל, היין, וההיסטוריה נפלאים ומי שלא ביקר, ממליץ, אבל גולת הכותרת זה הקפה. באיטליה שתיית קפה זהו טקס. האיטלקים אוהבים ללכת לבתי קפה. לא סתם לבית קפה, הם אוהבים את הבית קפה "שלהם". ואם לא יגיעו אליו, למחרת תהיה שיחה שלמה עם הבריסטה על היעדרות הבלתי צפויה.

איטלקי לא יעבור יום בלי קפה.

האיטלקים אוהבים את הקפה שלהם, ולמרות שניתן להסתדר כמעט עם כל המונחים שאנחנו מכירים בביתי הקפה באיטליה, עדיף שתהיה הבנה טובה של אפשרויות הקפה האיטלקי, מבלי להישמע כמו תייר שלא מבין בקפה.

ועוד הבדל בינינו לאיטלקים. האיטלקים שותים משקאות קפה אחרים בשעות שונות של היום. קפוצ'ינו שותים בדרך כלל בארוחת הבוקר – לא מזמינים קפוצ'ינו אחרי השעה 11:00 בבוקר. מקיאטו נהנה באופן מסורתי כמשקה מעורר של אחר הצהריים ואספרסו מוגש לאורך כל היום ובמיוחד לאחר ארוחת הערב. לא מקובל באיטליה קפה לדרך, To-Goרוב בתי הקפה באיטליה הם שירות דלפק בעמידה, או ישיבה לשולחן עם מלצר.

ולפני שאתם מזמינים קפה, בואו נבהיר תחילה את ההבדל בין בית קפה (café) שידוע כ"בר" באיטליה ואומרים אותו כמו שאומרים בעברית קפה. לעומת זאת למשקה הקפה (caffè) מבטאים אחרת, מושכים את ההתחלה ק-אה-פה. דבר נוסף שכדאי לדעת כפי שכתבתי למעלה כשאתם הולכים לבית קפה ומבקשים קפה, באיטליה תקבלו אספרסו.

אז איך להזמין ולשתות קפה כמו איטלקים? בדרך כלל משלמים קודם בקופה. (אלה אם התיישבתם בבית קפה עם מלצרים) מראים את הקבלה בבר לבריסטה ומזמינים את המשקה. שותים אותו במהירות בעמידה על הבר.

כשאתם הולך לבית הקפה סמוך למלון, תבחינו שאנשים מכירים אחד את השני כי הם תמיד הולכים באותו זמן. הבריסטה בדרך כלל מכיר את הלקוחות הקבועים שלו ומגיש להם את המשקה מבלי שהם צרכים לבקש.

להלן סוגי הקפה האיטלקיים השונים

  • קפה Caffè (kah-fe) – באיטליה הכוונה לאספרסו, לפעמים האיטלקים משתמשים בשם, קפה נורמל - caffè normal אפשר כמובן לבקש "אספרסו", זה מקובל והבריסטה יבין שאתם לא מקומיים. הבריסטה מגיש מנת אספרסו אחת. שתספק את רוב האיטלקיים. אם הם מרגישים שזה לא הספיק להם הם יזמינו עוד מנת אספרסו או יזמינו מראש מנה כפולה דופיו Dupio. על הבר עומדת בדרך כלל צלוחית סוכר עם כפית קטנה והרבה איטלקים מוסיפים סוכר לאספרסו. שימו לב. הרבה פעמים באיטליה מקבלים אספרסו קצר מאד. לא להתפלא. ככה זה.
  • ריסטרסו Caffe Ristretto (ree-STREHT-to) – משקה הדומה לאספרסו רק שהוא מכיל פחות משקה. הבריסטה עוצר את זרימת הקפה כשיש בספל כ-20 מ"ל. התוצאה קפה עם טעם מרוכז יותר מאספרסו. השם - ריסטרטו - פירושו מוגבל. לפעמים האיטלקים לא מבטעים את ה-"R" בהתחלה ואומרים פשוט סטרטו איך מבקשים? "Un caffè stretto, per favore."
  • לונגו Caffè lungo (Kah-FE LOON-go): - אספרסו ארוך. ממשיכים את האספרסו שימלא כ-50 עד 60 מ"ל.
  • דופיו Doppio (dohp-pio) – אספרסו כפול. כמות כפולה של קפה טחון. בעצם זה 2 מנות אספרסו לספל בודד.
  • קפוצ'ינו (kah-pu-CHEE-no) Cappuccino - משקה הקפה המפורסם ביותר באיטליה, קפוצ'ינו הוא אספרסו עם חלב חם ומוקצף. הזמנת קפוצ'ינו אחרי 11 בבוקר תגרום למבטי זלזול. והקפוצ'ינו שיגיע הוא חם ולא "רותח". בקשה לחמם אותו יותר תתקל בפרץ דיבור באיטלקית. מציע להימנע.
  • קפה לאטה (kah-FE LAH-te) Caffè latte - קפוצ'ינו עם יותר חלב ורק מעט קצף למעלה. בדומה לקפוצ'ינו, קפה לאטה נהנה באופן מסורתי בבוקר.
  • מקיאטו Caffè macchiato (kah-fe mahk-YAH-to) - קפה "מוכתם" או "מנוקד". למי שמחפש גרסה של קפה עם מעט חלב, המקיאטו הוא התשובה. המשקה מכיל אספרסו שמוסיפים לו כף של חלב מוקצף. שלא כמו משקאות אספרסו חלביים אחרים, ניתן ליהנות מהמקיאטו כל היום.
  • אמריקנו Caffè Americano - אמריקנו הוא פשוט אספרסו שמדולל במים חמים הרעיון היה לחקות קפה פילטר בטפטוף בסגנון אמריקאי. בהרבה מקומות הלונגו והאמריקנו זה אותו משקה. אם אתם רוצים יותר מים בסגנון אמריקאי בקשו כוס גדולה, "טאצה גרנדה" (“tazza grande”).
  • קון פאנה (Kah-FE CON-Panna) Caffè con panna - בדומה למקיאטו, אבל מתוק ושמן יותר. אספרסו בכף של שמנת מתוקה מוקצפת.
  • קפה קורטו Caffè corretto (kah-FE ko-RE-to) - בתרגום "מתוקן". אם אתם מחפשים משקה נחמד לפני ארוחת הערב אחרי יום ארוך, נסו קפה קורטו. משקה אספרסו עם תוספת קטנה של משקה אלכוהולי, בדרך כלל גראפה, קוניאק או סמבוקה, אבל אתם מוזמנים לבקש להוסיף משקאות אלכוהולים אחרים.
  • לאטה מקיאטו (Lah-te mahk-YAH-to) Latte macchiato - הפוך ממקיאטו. חלב מוקצף "מוכתם" באספרסו, מוגש בכוס גבוהה.
  • אספרסו רומנו Espresso romano - אספרסו רומנו הוא משקה אספרסו המוגש עם פרוסת לימון, נתקלים בו בגרסאות שונות באזורים שונים באיטליה ולפעמים הגשתו שונה מבית קפה לבית קפה. לפעמים מניחים חתיכה קטנה של קליפת לימון על צלוחית האספרסו, לפעמים מניחים חצי לימון על השפה כמו בקוקטיל, ולפעמים מניחים פרוסת לימון בצד בצלוחית נפרדת. כמו שכתבתי, כל בית קפה והשיטה שלו.
  • אפוגטו Affogato (af·fo·gà·to) – אפוגטו באיטלקית פירושו טבוע. לקוחים כדור גלידה, בדרך כלל וניל, בספל ויוצקים למעלה אספרסו חם.
  • מוקה Caffe Mocha (Maw-Kah) - קפה מוקה הוא קפה לאטה בתוספת של ​​שוקולד. נקרא גם מוקצ'ינו (mochachino) או מוצ'ינו (mocaccino)
  • מארוצ'ינו Marocchino (ma-rohk-ino) - מנת אספרסו, אבקת קקאו וקצף חלב מעל. בצפון איטליה מוסיפים קקאו חם.
  • קפה פרדו kah-FE free-do)) Caffè freddo - חם באיטליה, במיוחד בדרום, קפה פרדו הוא פשוט אספרסו עם קרח וסוכר עד שהמשקה מפתח ראש מעט קצף והוא הטלטלה המרעננת של קפאין שאתה צריך במהלך האביב והקיץ.
  • שאקרטו (shay-keh-RAH-toh) Caffè shakerato משקה מרענן קר. שאקרטו פירושו זעזוע, וכך בדיוק מכינים אותו. מכינים  אספרסו, יוצקים אותו על קרח מרוסק במנער קוקטיילים, ואז מוזגים לכוס מרטיני או לכוס גבוהה. מכינים אותו טרי בכל פעם, לפעמים הבריסטה שואל לפני ההכנה אם אתם רוצים סוכר?. (Vuoi zucchero?) ומכניס אותו לפני הניעור. החיסרון היחיד במשקה מרענן זה הוא מוגש רק בחודשים החמים יותר ממאי עד אוקטובר.

אם אתם מטיילים ברחבי איטליה, כדאי לנסות את המתכונים האזוריים המוצעים. לדוגמה מסביב לטורינו מגישים ביצ'רין (Bicerìn) (מבוטא BI-che-rin) משקה מסורתי של העיירה פיימונטה, המורכב מקקאו חם צפוף, אספרסו ושמנת, נמזג בשכבות בכוס קטנה. בטרנטינו יש "קפוצ'ינו וינאי"  (“cappuccino Viennese”) קפה מוקצף עם שוקולד וקינמון. באזור מארקה בצפון איטליה יש להם "קפה אניס" (“caffè anisette”) לאספרסו שמוסיפים לו טעם אניס, בנאפולי יש קפה בטעם קרם אגוזי לוז. בסיציליה נסו קפה "דה פרינו" ("caffè d'u parrinu"), קפה בהשראה ערבית בטעם ציפורן, קינמון ואבקת קקאו.

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום