מקור יחיד (Single Origin) לעומת תערובות (Blend)

מקור יחיד – Single Origin לעומת תערובות Blend

האם קפה ממקור יחיד טוב יותר מתערובות קפה? זו אחת השאלות הנפוצות ביותר של. הלקוחות.

מהו קפה ממקור יחיד?

כשמו כן הוא, פולי קפה ממקור יחיד. אלו פולי קפה שנקטפו באזור אחד, לא מדובר בפולי קפה ממדינה מסוימת, אלא פולי קפה שנקטפו באותו אזור וכל מאפייני הטעם שלהם זהים.

לדוגמא אם אומרים קפה מאתיופיה – זה לא זן יחיד. באתיופיה יש אזורים רבים לגידול קפה, חלקם בגובה רב עם כמות משקעים גבוהה וחלקם באזורים נמוכים יחסית עם אדמה לא פוריה. ברור שאם ניקח קפה מאתיפיה מאזור דג'ימה, וקפה מאזור סידמו ביחד נקבל תערובת. לעומת זאת אם ניקח, למשל, קפה שלנו מאתיופיה ממחוז יירגשף מאזור אריצ'ה נקבל קפה זן יחיד באיכות גבוהה.

קפה ממקור יחיד זמין, בדרך כלל, רק בתקופות מסוימות של שנה, בהתאם לעונת הקטיף. קפה כזה יכול להיות אקזוטי וייחודי, עם טעמים ומאפיינים הקשורים לתנאים הגיאוגרפיים, למיון, סיווג ולשיטות העיבוד .

קפה ממקור יחיד מספק לחובבי הקפה את האפשרות לחוות טעם בלעדי בצורה הטהורה ביותר שניתן לקבל. הארומה, החמיצות, הגוף וכל מרכיבי הטעם בולטים יותר, בדרך כלל, מתערובות המורכבות ממספר זנים המאזנים והממתנים את הטעמים הייחודיים.

ניתן להשוות את זה לנגן יחיד ותזמורת. כאשר נגן יחיד ינגן על הצ'לו או על הכינור נשמע כל תו, כל אי דיוק וכל צליל. כאשר הם יהיו חלק מתזמורת לא נשמע אותם כיחידה אלה כחלק מהצליל הכללי.

טיפ: למי שמחפש חוויה ייחודית, קפה ממקור יחיד הוא אופציה עבורכם מכיוון שכל סוג קפה יחיד שונה מאחר.

מסתבר שרוב שותי הקפה בעולם וגם בארץ צורכים תערובות!

תערובת קפה מורכבת מפולי קפה ממספר ממקורות ואזורים שונים. תערובת קפה מייצרת טעם המשלב את התכונות השונות של סוגי הקפה השונים.

בתערובות קפה ניתן, לעתים קרובות, לשמר את הטעמים לאורך שנים בעקביות מכיוון שהם מעורבים ומיוצרים בקבוצות גדולות יותר.

כדי להבהיר את הרעיון אתן דוגמא: חברה ידועה מייצרת תערובת קפה מ-12 זני קפה שונים, הכוללים בתוכם קפה מאפריקה, מדרום אמריקה, ומאסיה. קפה חומצי מצד אחד, המעורב בקפה מתוק עם מרירות. ביחד הם מייצרים קפה מאוזן. אם נוצר מחסור באחד מתוך 12 הזנים מחליפים אותו בזן עם פרופיל טעם דומה וההשפעה על מכלול התערובת שולי ולא מורגש. 

תערובות, בדרך כלל, מאוזנות יותר עם טעמים הרמוניים המכסים את כל האקורדים השונים ללא טעמים חדים.

תארו לעצמכם לימון ולימונדה. בלימונדה הסוכר מוריד את החומציות. עדיין ניתן לחוש היטב בלימונדה את הלימון והסוכר, אך נעלמה העוקצנות של הלימון, והמתיקות החזקה של הסוכר. בתערובת לימונדה החומציות מאוזנת בעזרת הסוכר. כך גם בקפה, תערובת מאזנת את העוקצנות וטעמי הקצה של הזנים ממקור יחיד.

טיפ: אם אתם מחפשים קפה מעוגל ועקבי, בחרו בתערובות!

אז מה השוני בין קפה ממקור יחיד לעומת תערובות?

להלן 3 גורמים המייחדים את המקור היחיד מהתערובות, ולהיפך.

1) פרופיל טעם:

קפה ממקור יחיד הוא בעל פרופיל הטעם המקורי והלא משתנה, ואילו תערובת קפה משלבת אלמנטים של פולי קפה ממקורות שונים. למקור יחיד יש טעם אקזוטי, הטעם נועז יותר עם טעמים מורגשים הרבה יותר, בעוד תערובת קפה מאזנת את קצוות הטעם של פולי הקפה השונים והטעמים משלימים זה את זה.

2) עקביות:

במקור יחיד צפויה לחובב הקפה הפתעה נעימה בכל פעם שהוא קונה שקית קפה ממקור יחיד! הוא יכול לקבל טעמי פירות, או טעמי פרחים, וכן לפעמים גם טעמים שלא נעימים לו. וקפה זה עשוי להשתנות מעט עם התנאים העונתיים. בתערובות ההבדלים כמעט לא קיימים הקפה מאוזן ושומר על עקביות בכל שקית לאורך כל השנה

3) לימוד:

קפה ממקור יחיד מאפשר לחובב הקפה ללמוד מהו הקפה האהוב עליו, מה מתאים למשפחתו ולחברים, איזה קפה טעים באספרסו ואיזה בקפוצ'ינו מה מתאים לקפה פילטר ומה לאירופרס. קפה מזן יחיד מספר סיפור על מקורו. לרוב פולי הקפה ממקור יחיד, יש אפיון מזוהה עם האזור שממנו הוא מגיע, והיכולת של חובב הקפה להכיר את הסוגים השונים תיתכן רק בטעימה ממקור יחיד. בתערובות אין אפשרות כזו.

סיכום:

קפה ממקור יחיד עשוי להיות אידיאלי עבורכם אם אתם מעוניינים לחקור את המאפיינים הייחודיים ואת הטעמים האקזוטיים מכל רחבי העולם.

עם זאת, אם אתם נהנים ללגום קפה מסוים ולא רוצים הפתעות, דווקא תערובת עשויה להיות הבחירה הנכונה ביותר עבורכם! סוגי קפה אלה גם נפוצים יותר ולרוב זולים יותר.

שינוי החיך בעולם הקפה לוקח לאנשים הרבה זמן. וחלק גדול מזה הוא ניסוי. לדעתי מי שמתחיל להבין את הרעיון, מתחיל להעריך את הקפה החד זני. הלערכתי ברגע שמישהו מתחיל לקחת את הזמן ללמוד על הקפה - על התהליכים והגידול - והוא לומד עד כמה זה יכול להיות מורכב, הוא מתחיל להעריך אותו.

בסופו של דבר, זה מסתכם בטעמים, במחיר ובהעדפות של כל אחד ואחד.

אם אתם עדיין לא בטוחים מה מתאים לכם יותר, מדוע שלא תנסו את הקפה הייחודי שלנו ותחליטו לבד.

אתם מוזמנים להתייעץ איתנו כדי שנוכל להתאים לכם אישית את הקפה שיתאים לטעמים שלכם. 🙂

תגיות:

קפה מזן יחיד, זן יחיד, מקור יחיד, speciality coffee, specialty coffee, קפה מקור יחיד, קפה ייחודי

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום