עכשיו, כשסין הפכה למוקד הקורונה, בואו נכיר את הקפה מסין.

סין היא המדינה השלישית בגודל שטחה בעולם, (מקצה לקצה המרחק הוא כ- 2,500 ק"מ במקום הצר ביותר ברוחב, ולמעל 5,000 ק"מ לאורך – ולשם השוואה המרחק בקו אווירי מתל אביב ללונדון הוא 3,600 ק"מ). סין מכסה כמעט את כל מזרח אסיה, גובלת בארבע עשרה מדינות ויש לה קווי חוף בים הצהוב, מזרח סין ודרום סין. יש בו מגוון מדהים של נופים. ממנצ'וריה בצפון מזרח ועד הרמה הטיבטית הגבוהה, עם הרי ההימלאיה בדרום-מערב. אזורי מדבר ענקיים בצפון-מערבה עם אגנים צחיחים באזורTien Shan  ומדבר Taklimakan  העצום במערב ועד לרמה המונגולית הנקראת מדבר גובי. בדרום מזרח סין יש בעיקר שפלה המחולקת ע"י הנהר הצהוב (Huang He) בצפון, נהר היאנג צה (Chang Jiang) במרכז ונהר האגס (Xi Jiang) בדרום-מזרח.

אזור הקרונה הוא מחוז ווהאן (סומן באדום במפה) והוא מרוחק אלפי ק"מ מאזור מטעי הקפה.

יותר מ- 70% מאוכלוסיית הענק של סין מתגוררת באזורים כפריים, בעיקר בשפלה המזרחית ולאורך החוף. רובם עושקים בחקלאות וגידול בעלי חיים. סין היא היצרנית הגדולה בעולם של אורז, חיטה, פולי סויה וסוכר והיא מספקת את כל הכמות הנדרשת לתצרוכת עצמית של דגנים, דגים ובעלי חיים. כותנה, ופולי סויה, אך היא גם מגדלת קפה.

גידולי הקפה מתבסס בעיקר על ידי חקלאים בודדים, מכיוון שרוב מטעי הקפה הגדולים חולקו ע"י הממשלה בזמן המהפכה לחקלאים. הם מגדלים בהוראת הממשלה ערביקה, מכיוון שערביקה משיגה רווחיות גדולה יותר לעומת רובוסטה וקפה זה מיועד ליצוא.

רוב הקפה גדל במחוז יונאן (Yunnan), שהוא בעל מבנה גיאוגרפי ואקלימי הדומה מאוד לזה של האנדים הקולומביאנים. גובה הגידול נע בין 700 ל 1200 מטר. הטמפרטורות הממוצעות השנתיות במחוז יונאן משתנות בין 17.5 ל- 21.5 מעלות צלזיוס.

בדרום-מערב מחוז יונאן, באזור הנקרא סימאו (Simao) מגדלים קפה בכ -150 מטעים, כשהגדול שבהם הוא בגודל של בערך 200 דונם. תנאי האקלים באזור אידיאליים לגידול קפה. הקפה גדל בגובה 1200 מטר, על מורדות הגבעות, כמות המשקעים במקום היא כ-1400 מ"מ לשנה והטמפרטורה הממוצעת היא 20 מעלות צלזיוס. אין חשש מכפור וההרים מגנים על המטעים מפני רוחות קרות המגיעות מהצפון. התוצאה היא, קפה ערביקה איכותי הנחשב הטוב ביותר בסין.

גם באזורים אחרים בדרום סין מגדלים קפה אך בקנה מידה קטן מאוד. בהינאן (Hainan) אי בדרום סין, מגדלים מעט רובוסטה לשימוש מקומי.

מיכוון שסין אינה חברה בארגון הקפה העולמי (ICO) חסר ידע על הקפה המקומי בסין.

שנת הקפה:

  • תקופת הפריחה בעיקר, ממאי עד אוקטובר (מקביל לעונת הגשמים באזור)
  • תקופת קציר בעיקר, מנובמבר עד מרץ (עונת היובש נמשכת מנובמבר עד אפריל)
  • משלוח הקפה בעיקר, מדצמבר עד פברואר – להונג קונג, צפון קוריאה, סינגפור ואירופה.

בגדול רוב הקפה בסין הוא מיבוא בעיקר רובוסטה ורוב היבוא הוא בעיקר מלאוס וויאטנאם. בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית ביבוא הקפה לסין, כתוצאה מהשיפור ברמת החיים והצמיחה המהירה של כלכלתה. בשנת 2015/2016 סין ייבאה בסך הכל כמיליון שקי קפה (60 ק"ג).

סביר להניח שגידול הקפה המיועד ליצוא עשוי לגדול בסופו של דבר המוניטין של האזור גבוה והעלויות ייצור נמוכות יחד עם התמיכה הממשלתית הופכים את עיבוד הקפה לאטרקטיבי.

סיווג הקפה בסין.

סיווג הקפה בסין מוגדר ב-2 רמות

רמה 1:

לפי גודל: חייבים להיות לפחות 90% גודל 17 ושאר 10% חייבים להיות גדולים מ- 15 (Screen)

לפי פגומים: מקסימום 5% פגומי צורה מהסוגים פולים שבורים, פולי ענק, קליפות וכו'; ומקסימום 0.5% פגומי צבע ומרקם מהסוגים פולים שחורים, חומים, לבנים, ועובשים.

רמה 2:

לפי גודל: חייבים להיות לפחות 90% גודל 14 ושאר 10% חייבים להיות גדולים מ- 12 (Screen)

לפי פגומים: מקסימום 8% פגומי צורה מהסוגים פולים שבורים, פולי ענק, קליפות וכו'; ומקסימום 1% פגומי צבע ומרקם מהסוגים פולים שחורים, חומים, לבנים, ועובשים.

בשתי הרמות הלחות חייבת להיות מתחת ל-12%, וחייבים לקבל כוס קפה צלול

הקפה הסיני נמכר בדרך כלל על בסיס דגימה מקומית (Cupping).

על שק הקפה נרשם הסוג, המקור והרמה. למשל: "קפה ערביקה סימאו רמה 1" (Simao Arabica grade 1)

הקטיף נעשה באופן סלקטיבי ביד. העיבוד רובו עיבוד רטוב. והיבוש כמעט תמיד נעשה בשמש. החקלאי מביא את הקפה למרכזי מיון, שם המיון הוא מכני.

 

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום