אינדונזיה על 235 מיליון התושבים שבה פזורה על קבוצת האיים הגדולה בעולם, מעל 17,000 איים (6000 מתוכם מאוכלסים). אולם, רק על 12 איים מגדלים קפה. אינדונזיה היא ספקית הקפה הרביעית בגדלה בעולם ומספקת כ-10 מיליון שקים בשנה, שהם כ-5% מתפוקת הקפה בעולם והיא אחת מיצרניות הרובוסטה הגדולות בעולם.
לערביקה המועטה שהם מגדלים, יש ביקוש רב בעולם. הקפה האינדונזי ידוע בגוף המלא, בחומציות נמוכה, עם גוון קל של אדמה ועצים וטעם שנשאר בפה זמן רב לאחר שתיית הקפה.
בתקופות מסוימות לא הצליחו תושבי המקום לשווק את כל תוצרת הקפה שלהם, וכתוצאה מכך הקפה אוחסן במחסנים לשנתיים ולפעמים לשלוש שנים, דבר שגרם לקפה להתיישן. אך, הסתבר, שזה רק שיפר את טעם הקפה. היישון שחרר את החומציות המועטה שעוד נותרה בפולים והשאיר קפה בעל גוף חזק ביותר וחומציות נמוכה מאוד. מאז, נהוג בהרבה חוות באינדונזיה לשמר את הקפה באסמים וליישן אותו במשך שנתיים ואפילו שלוש שנים. קפה אינדונזי מיושן יקר מעט מהקפה הרגיל.
רוב הקפה מאינדונזיה (כ-90%) הוא רובוסטה, חלקה הגדול זול שפונה לשוק התעשייתי, ורק 10% הנותרים הם ערביקה, חלק מהם מאד איכותיים.
קפה גורמה בדרך כלל זו תערובות עם טעם אטרקטיבי ומאפיינים ייחודיים, הנובעים מאקלים מיקרו-ייחודי הנמצא, בדרך כלל, בהרים, זן העצים ובשלות הפרי בזמן הקטיף. הביקוש לסוג זה של קפה גדל מאז שנות ה -70 אבל באמת רק המריא בתחילת 1990. אינדונזיה מייצרת קפה יחודי מסוג ג'אווה, שגדל בהרים שבמזרח האי ג'אווה, או קפה מנדלינג (Mandheling) מצפון האי סומטרה, קפה קלוסי (Kalosi) מדרום האי סולווסי (Sulawesi).
כיום, מקורו של הקפה המפורסם של אינדונזיה הוא מהאיים ג'אווה, סומטרה, סולאווסי. גם באי באלי מגדלים קפה ערביקה טוב, ואנו משווקים אותו בארץ.
נתונים נוספים:
תקופת הפריחה -
  בעיקר - נובמבר עד פברואר
  משני - אפריל עד יוני
תקופת הקטיף -
 
רעיקרי - מאי עד אוגוסט
  משני - אוקטובר עד ינואר
תאור שק מקובל -  אינדונזיה, קלוסי, רמה 4, מקסימום 80 פגמים. (Indonesia, Kalosi, Grade 4, max 60 defects) 
סיווג:
בהתאם לכמות הפגומים - חישוב הניקוד תלוי בסוג הפגומים.
רמה (Grade) דרישות הניקוד
רמה 1 מקסימום 11
רמה 2 בין 12 ל-25
רמה 3 בין 26 ל-44
רמה 4 בין 45 ל-80
רמה 5 בין 81 ל-150
רמה 6 בין 151 ל-225

לפי גודל רשת (Screen size)
ערביקה מאינדונזיה לא מסווגים לפי גודל
לפולי רובוסטה.
פולים גדולים מאד - ELB
פולים גדולים (Large beans) מקסימום 2.5% שעוברים ברשת של 7.5 מ"מ (18.9 Screen size)
פולים בינוניים (Medium beans) מקסימום 2.5% שעוברים ברשת של 6.5 מ"מ (16.4 Screen size)
פולים גדולים (Small beans) מקסימום 2.5% שעוברים ברשת של 5.5 מ"מ (13.9 Screen size)
לפי צורת העיבוד(preparation)
ערביקה:
רטוב או יבש
רובוסטה:
רק את הרטוב מסווגים לפי:
EK1 איכות ראשונה (First Quality)
G.B עיבוד פשוט (Simple preparation)
O.I.B עיבוד מזרח הודו (East-Indian preparation)
W.I.B עיבוד מערב הודו (West-Indian preparation)
כאשר WIB, שהוא העיבוד הטוב ביותר, הוא גם הנפוץ

 ג'אווה   סומטרה   סולוואסי    באלי
ג'אווה

בשלהי המאה ה-17 החלו מהגרים הולנדים, שהגיעו לאי הגדול של אינדונזיה, ג'אווה, לגדל את עצי הקפה. במהלך מאה השנים שלאחר מכן הפכה ג'אווה ליצרנית הקפה הגדולה בעולם, אך מחלות שתקפו את העצים, גרמו לירידה משמעותית בתפוקה. כדי להתגבר על הבעיה שתלו התושבים עצים עמידים וחזקים יותר, את הרובוסטה. רק בשנים האחרונות החלה הממשלה האינדונזית לעודד חקלאים לחזור לזן ערביקה העדין יותר. מאז ועד היום הפך השם ג'אווה לשם נרדף לקפה (בשנים האחרונות השתמשו במותג גם לשפת מחשב, שהלוגו שלה ספל קפה)

בקפה ג'אווה, שמעובד בשיטה הרטובה, הגוף פחות חזק ויש בו חומציות קלה. הוא לא מתאים באיפיוניו לקפה האינדונזי, ובמיוחד לקפה מסומטרה ומסולאוסי שיש להם גוון של עשב או של טחב יערות. הסיבה לכך קשורה, ככל הנראה, לשיטת העיבוד היבשה בשאר האיים.
בג'אווה נוהגים ליישן קפה לשנתיים שלוש. כשנתקלים בפעם הראשונה בקפה ג'אווה מיושן, מבינים את משמעות הגוף בקפה. הקפה צמיג ומזכיר שמן זית חום. הריח חזק והארומה מתפשטת בפה באיטיות ונצמדת לפה הרבה זמן לאחר שתיית הקפה.


סומטרה

ב-26 לדצמבר 2004 היכה צונאמי בחופי סומטרה ומשפחות רבות נפגעו, מה שגרם לפגיעה בתפוקת הקפה מהאי.
רוב הקפה בסומטרה הוא רובוסטה, הערביקה גדלה בסומטרה בשני אזורים עיקריים: מנדלינג (Mandheling) ליד אגם טובה (Lake Toba) בצפון סומטרה ואזור ההררי ג'אי (Gayo) סביב לאגם טאוור. סוגי הערביקה היותר ידועים הם אנקולה (Ankola) היקר ומנדלינג (Mandheling), ניתן להשיג את הקפה רגיל וגם מיושן. הקפה מסומטרה מעובד בשיטה היבשה או החצי יבשה. הוא עובר שטיפה ראשונית ושאר תהליך הייבוש מסורתי, בפרישה על כל משטח חם אפשרי, אפילו על כבישים.
מי שטועם בפעם הראשונה קפה מסומאטרה ללא הכנה מוקדמת, לא בטוח שיהנה. לא כולם מתרגלים לטעם הקפה מסומטרה. לקפה מסומטרה יש גוף חזק, חומציות נמוכה מאוד ומרירות עוקצנית. לאחר ששותים קפה מסומטרה נותרת בפה מתיקות קלה וטעם של עשב.
צבע הקפה צהבהב והוא משחים לאט גם בתהליך הקלייה. בגלל תכונה זו קולים רבים שורפים את הקפה.
כשקולים קפה מסומטרה מומלץ להקשיב לקולות הפיצוץ ומיד כשמתחיל הפיצוץ השני להתחיל בקירור, ולא לאפשר לפולים להשחים לחום כהה.---
קפה זה אידיאלי כתוסף לאספרסו, אך לא מומלץ להשתמש בו כזן יחיד. אפשר להוסיף אותו במינון קטן גם לקפה טורקי להקטנת החומציות.


סולאווסי

באי סולאווסי, השייך לאינדונזיה, מגדלים את אחד מסוגי הרובוסטה האיכותיים ביותר במדינה זו ובין הטובים בעולם. הוא מעובד בשיטה היבשה ואין בו כמעט חומציות. ניתן להשיג אותו בצורה רגילה או מיושן. הביקוש הרב לסוג זה של קפה ביפן מעלה את מחירו.
על מדרונות ההרים במרכז האי גדל הקפה האיכותי ביותר בסולאווסי טוראיה (Toraja). ׁׁׁׁטעמו העדין וטעם האדמה המוחלש בו יצר ביקוש גדול לקפה זה. הוא בעל חומציות נמוכה, גוף מלא וארומה חזקה. כשלוגמים קפה מסולאווסי מרגישים שהוא מחליק בפה מאוד, ממש כמו סירופ, וטעמו נשאר בפה זמן רב לאחר ששותים ממנו. הקלייה המומלצת היא קלייה וינאית.


באלי

האי באלי, הנמצא דרומית מזרחית לאי ג'אווה, הוא אי קטן יחסית לאיים הגדולים של אינדונזיה, למרות זאת הוא מאוכלס בכ- 2.6 מיליון תושבים שחלק גדול מהם מגדלים קפה ערביקה איכותי. לאורך האי פרוש רכס הרי געש שלמרגלותיהם מגדלים את הקפה. רוב הקפה נמכר מראש ליפן, ושארית התפוקה משווקת בעולם במחיר גבוה ויש לו ביקוש רב. כרגע לא ידוע על יבוא קפה זה לארץ. הקפה מעובד בשיטה הרטובה והוא נקי ויפה. תכונותיו די דומות לאלו של קפה ג'אווה. הזן הטוב ממדינה זו הוא שינזן (Shinzan), הדומה בטעמו לזנים אחרים מאינדונזיה, עם גוף משמעותי וחומציות נמוכה. הקפה נקי מאוד וחלק. השימוש המומלץ הוא כתוסף לתערובת אספרסו, והקלייה המומלצת היא עירונית מלאה.
אינדונזיהמדריך הקפה

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום