אוגנדה - הפנינה של אפריקה

 את אוגנדה, שכמעט הפכה למדינת היהודים, כינה וינסטון צ'רצ'יל "הפנינה של אפריקה". שפע המים בנהרות, במפלים ובאלפי האגמים שבה, יותר מ-500 יערות שמורים המשמשים משכן לחיות נדירות וייחודיות, יותר מ-1000 מיני ציפורים ואקלים אידיאלי הופכים ארץ זו לאחת המדינות היפות בעולם.
אוגנדה שוכנת במזרח אפריקה ללא מוצא לים, שהתפתחה משמעותית ב-15 שנים האחרונות, גובלת ברואנדה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, סודן, קניה וטנזניה.היא קיבלה עצמאות בשנת 1962. תחת שלטונו של אידי אמין קרסה הכלכלה באוגנדה, וחלה ירידה גם בתפוקת הקפה. רק בשנת 1986 כשעלה מוסבני לשלטון החלה תקופת יציבות והכלכלה משתפרת מידי שנה.
לאוגנדה הנחשבת למקור הרובוסטה (בעוד שאתיופיה נחשבת למקור הערביקה), יש מסורת ארוכה של ייצור קפה. אפילו עכשיו ניתן למצוא סוגים ייחודיים של עצי רובוסטה הגדלים פרא ביערות הגשם. בעבר נהגו הלוחמים האוגנדים ללעוס את פולי הפרי לפני שיצאו למלחמה, כדי להרגיש חזקים, אמיצים ובלתי מנוצחים.
אוגנדה מדורגת כאחת מ-10 יצרניות הקפה הגדולות בעולם עם מעל 4 מיליון שקים בשנה, וראשונה באפריקה ביצוא של קפה אורגני. כ-80% מהקפה הוא רובוסטה ורק 20% הם ערביקה. כשיותר מ-25% מהאוכלוסייה קשורים בצורה זו אחרת לקפה, לא פלא שקפה הוא הענף המכניס את רוב המטבע הזר למדינה. רוב הקפה מיוצא למדינות אירופה  האוהבות קפה זה. אוגנדה מייצאת גם כותנה, תה, טבק, קיטניות ושומשום.
הקפה האיכותי מאוגנדה הוא בעל תכונות נמרצות. הוא בעל גוף מלא, חומציות מבעבעת, ומתיקות ייחודית. הקפה רובוסטה, שמעובד באופן מסורתי בשיטה היבשה, יש מוניטין של איכות מעל הממוצע. ולעומתו רוב הערביקה איכותו בינונית, והוא מסווג בדרך כלל מתחת "לקולמביה מתון". בשנים האחרונות מתאמצת ממשלת אוגנדה לשפר את קפה הערביקה כדי לקבל תמורה גבוהה יותר עבורו, והיא אכן מצליחה. זן הבוגישו Bugishu)) שגדל במערב המדינה ומעובד ברטוב, ידוע כזן איכותי יותר. הוא חומצי, בעל גוף בינוני, ארומה חזקה וניחוח קל של פירות, שנשאר בפה לאורך זמן. זני הערביקה הנוספים הידועים הם זן ווגר (Wugar) בעיבוד רטוב, וזן  דרוגר (Drugar) בעיבוד יבש.
את זני הערביקה מומלץ לקלות עירוני והם מתאימים לתערובות לאספרסו.
את זני הרובוסטה מומלץ לקלות עירוני מלא והם מתאימים לתערובות לטורקי, וגם לפילטר.

נתונים נוספים:

תקופת הפריחה -
  כל השנה, תלוי בגובה ובכמות הגשמים
תקופת הקטיף -
 
רובוסטה - במהלך כל השנה כשהשיא מאוגוסט עד אפריל
  ערביקה - מאוגוסט עד אפריל
תאור שק מקובל -  אוגנדה רובוסטה רשת 12 (Uganda Robusta screen 12)

סיווג:

בהתאם לכמות הפגומים - שיטת הסיווג באוגנדה מאד מורכבת ושונה לזן רובוסטה, לזן הבוגישו Bugishu)) לזן ווגר (Wugar) ולזן  דרוגר (Drugar)
לפי אזורים - רק לזני הערביקה
לפי גודל רשת

לפי טעם
 
 
אוגנדהמדריך הקפה

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום